Легенди Дніпра: секрети Безп'ятої балки в Діївці.
Біля колишнього села Діївка (нині - частина Новокодакського району Дніпра), відразу під Сухачівкою, є балка з дивною назвою Безп'ята. Тільки тепер вона називається Кринична. Балка як балка, не дуже глибока, не дуже довга. Але про неї в народі чомусь склалася маса легенд.
Легенда про балку з'явилася в історіях Яворницького.
Дмитро Яворницький в "Катеринославських губернських відомостях" за 1889 рік опублікував статтю, в якій наводить розповідь якогось діда про створення світу, пов'язану з балкою Безп'ятою. Згідно з цим оповіданням, Бог створив спочатку теля, потім порося, нарешті дитину, кинув їх через тин - вони і побігли. А чорт, дивлячись на це, сидів і думав, щоб і йому створити таке, щоб "поїло божий витвір".
Думав він, думав і створив вовка. Тільки той ніяк не оживав, біс і дув на нього, і перекидав через голову - вовк залишався нерухомий. В цей час проходив повз Бог; біс і запитує в нього, як це Він робить так, що тільки перекине створених Їм створінь через тин - вони і біжать.
Бог запитав, кого ж створив чорт. "Вовка", - чесно зізнався той, бо приховувати що-небудь довго від Всевишнього неможливо. Бог почухав бороду і порадив підтягнути сірого до кручі, стати поруч з ним і сказати: "Встань, вовк, і з'їж біса", а самому якомога швидше стрибнути в річку.
Чорт так і зробив: притягнув вовчий муляж до Дніпра і сказав те, що велів Бог. Вовк тут же і ожив. Чорт кинувся в річку, та не встиг - вовк схопив його за п'яти і відкусив їх. З тієї пори і стали чорти безп'яті, тобто кульгавими.
Інші цікаві легенди про рідний край можна прочитати в цій книзі: Кравченко, Олександра. Амазонки Дніпра: [легенди]/О. Кравченко; [ худож. С. Королевська]. - Дніпропетровськ: Дніпрокнига, 2006. - 308 с. : ілюстр. - (Пізнавай і шануй свій край).
Загадковою Наддніпрянщиною низкою пройшли арії, кіммерійці, скіфи, сармати, готи, гуни, хазари, печеніги, половці. А слов'яни затрималися тут назавжди і стали першими осідлими господарями цієї землі. "Амазонки Дніпра" - це легенди, в яких історія степової України постає крізь жіночі долі. Тут, на степових просторах, виник і зробив крок у міфи і легенди образ амазонки - прекрасної й гордої войовниці, який хвилює уяву навіть у наш раціональний час.
Немає коментарів:
Дописати коментар